
Jij mag niet meespelen, want jij bent zwart
Als leerkracht in groep 1/2 werd ik geconfronteerd met iets wat je in geen enkele opleiding leert: een kind dat werd buitengesloten vanwege zijn huidskleur. Ik was geschokt – en vastbesloten om dit nooit te negeren.
Thuis begon ik te onderzoeken hoe vaak uitsluiting voorkomt bij jonge kinderen, en wat ik als docent kon doen. Ik ontdekte dat het niet alleen ging om gedrag in de klas, maar ook om het lesmateriaal, de boeken en de beelden die we aanbieden. In mijn kast stonden vooral verhalen over witte kinderen uit traditionele gezinnen. Dat moest anders.
Zo ontstond Inclusieklas.
Met Inclusieklas help ik scholen om inclusief lesmateriaal te gebruiken dat álle leerlingen vertegenwoordigt. Ik ontwikkel lessen en burgerschapsplannen, geef inspiratiesessies en stel boekselecties samen die kinderen spiegels, ramen en deuren bieden – om zichzelf te herkennen, anderen te begrijpen, en de wereld te verkennen.



